VTEM skitter

Foutcode uitlezen

Moderne auto's hebben een elektronisch geheugen dat een storing of defect automatisch registreert. Onze diagnoseapparatuur kan daardoor de fout of storing uit het geheugen lezen. Onze vakkundige mensen helpen u daarna weer snel op weg. Deze service vindt u niet bij elke garage, maar wel bij Autobedrijf Becquerel.

Storingsdiagnose

De moderne auto zit tegenwoordig vol elektronische systemen die er voor zorgen dat alles soepel en aangenaam verloopt. Wanneer er zich een storing voordoet gaan de controlelampjes op het dashboard branden. De storing wordt automatisch opgeslagen in het elektronisch geheugen.

Wij hebben ons gespecialiseerd in het opsporen en verhelpen van elektrische storingen bij auto's. Wij gebruiken hiervoor apparatuur van Delphi. Hiermee kunnen storingen worden opgelost van veel verschillende automerken en types. Wij beschikken over de laatste software updates, om ook de jongere voertuigen te kunnen repareren.

Onder de motorkap en in het interieur schuilt een wirwar van techniek en elektronica. Brandende controlelampjes, waarschuwingspiepjes die opklinken uit het dashboard: het zorgt vaak voor paniek in de auto. De teksten in het instructieboekje helpen daar niet bepaald bij. De storing is meestal automatisch opgeslagen in het elektronisch geheugen. Maar wat is er precies aan de hand? Storingen en problemen kunnen wij traceren door data-analyse met onze moderne uitleesapparatuur. Hiermee kunnen wij de actuele meetwaarden uitlezen en vastleggen van alle sensoren. Dit kan ook tijdens het rijden, we kunnen dataloggen met verschillende apparatuur zodat live te zien is wat gebeurt op het moment dat de storing optreedt. De opgeslagen data is na de rit uitgebreid te analyseren. Veel oorzaken van storingen zijn namelijk niet door uitleesapparatuur uit te lezen. Dit komt door het feit dat de betreffende computer kleine storingen niet zo snel in het geheugen opslaat. De meeste storingen zijn een "gevolg van" storing. Veelal zorgt een kleine storing ervoor dat een grotere optreedt, waardoor de vaak de verkeerde sensoren of actuatoren worden vervangen en daarmee de eerste, vaak niet zichtbare storing blijft bestaan en dus treedt het "oude" probleem na korte tijd opnieuw op. Door de juiste metingen uit te voeren en de gegevens goed te analyseren voorkomt u hiermee onnodig hoge reparatiekosten.

Auto computers uitlezen, resetten en inleren van o.a. :

  • Motormanagement
  • Airbag
  • ABS (remsysteem) & Tractioncontrol
  • Versnellingsbak / Transmissie
  • Centrale deurvergrendeling
  • Climate control / Airco
  • Cruise control
  • Board computer / Instrumentenpaneel
  • Body computers (b.v. UHC / BSI / BCU / MFU )

Tevens service interval reset, handzenders en sleutels programmeren, ook instellingen van ecu's wijzigen/aanpassen e.d. Controle van o.a. : Turbodruk, luchtmassa meter, MAP sensor, temparatuur sensoren, injectoren, gasklepsensoren, lambdasensor, breedband lambdasensor, ontsteking, startblokkering, pingelsensor, stationair regeling, nokkenas versteller, waste-gate, brandstofdruk regeling, voorschakelweerstand, gaspedaal positie, voorgloei controle, CAN bus, K-bus, dynamo rimpel, duty-cycle, lekstroom, sleutelcode’s (KeyAccess/EKA) connector verbindingen test, inspuitmoment en inspuittijdsduur, ontstekingstiming, ABS sensoren, Exacte controle van nokkenas en krukas timing (t.b.v uitgerekte distributie ketting) We beschikken over een zeer uitgebreide referentie database welke regelmatig wordt ge-update en aangevuld. Ook voor andere storingen (zowel elektronisch als mechanisch) kunt u onze hulp inschakelen. (b.v. een vreemd geluid of een rare geur), schroom dan niet en neem spoedig contact met ons op.

Als een controlelampje tijdens het rijden oplicht/brandt, dan is met uw auto meestal iets aan de hand!

Weet u niet hoe te handelen ? Bel ons gerust.

Hieronder de meest voorkomende controlelampjes beschreven.

In het algemeen geldt :
GROEN controlelampje : bv. controle ingeschakelde verlichting, geen storing.
GEEL / ORANJE controlelampje : Actieve storing geconstateerd, maar u kunt nog even doorrijden (bv. naar ons bedrijf)
ROOD controlelampje : Direct stoppen en motor uit schakelen, kans op ernstige (motor)schade. (bv. ons bellen hoe te handelen)

Enkele voorbeelden:

Accuspanning/Dynamo laadspanningAccuspanning/Dynamo laadspanning  MotormanagementMotormanagement  Anti-Blokkeer systeem (remmen)Anti-Blokkeer systeem (remmen)
Anti-slip regelingAnti-slip regeling Tractie controle systeemTractie controle systeem Airbag & Gordelspanner systeemAirbag & Gordelspanner systeem
Gordel vergetenGordel vergeten Bandenspannings controle systeemBandenspannings controle systeem Handrem/pakeerrem remsysteemHandrem/pakeerrem remsysteem
Remblok/Remvoering versletenRemblok/Remvoering versleten Motorolie drukMotorolie druk Ruitensproeiervloeistof laagRuitensproeiervloeistof laag
Motortemperatuur te hoogMotortemperatuur te hoog Water in brandstoffilterWater in brandstoffilter Distributiriem spanning niet goed/versletenDistributiriem spanning niet goed/versleten
Koelvloeistof niveau te laagKoelvloeistof niveau te laag Service indicator (auto heeft onderhoud nodig)Service indicator (auto heeft onderhoud nodig) Voorgloeilampje (diesel)Voorgloeilampje (diesel)
Elektronische stuurbekrachtigingElektronische stuurbekrachtiging Parkeer/Stadslichten ingeschakeldParkeer/Stadslichten ingeschakeld Dimlichten ingeschakeldDimlichten ingeschakeld
Transmissie/Versnellingsbak systeemTransmissie/Versnellingsbak systeem